Jaké jsou trendy v oblasti ubytování v ČR?

Redakce ubytovacího portálu www.ubytovani-levne.cz se zeptala marketingového odborníka Ing. Aleše Marka, Ph.D.:

Dle pořadu Události České televize, odvysílaného 23.9.2012, se situace na trhu ubytovacích služeb zlepšuje...

Dle Událostí České televize přijelo do ČR v prvním pololetí 3 248 tisíc turistů vs. loňských 3 037 tisíc. To je nárůst o 6,9%. Prahu chce navštívit 64 % z nich. Nejčastěji k nám jezdí turisté z Číny, Koreje, Japonska, ale i z Ruska, Polska, Německa a dalších zemí.

Jaké hledají ubytování?

Obvykle vybírají dražší hotely. Z tohoto důvodu byla letos většina velkých hotelů plně obsazená. Nepříjemné pro ubytovatele je to, že většina turistů v ČR stráví maximálně dva až tři dny.

Jaký vliv má toto chování na ubytovatele, kteří nabízejí ubytování za nižší ceny?

Ubytovací zařízení jako jsou rodinné hotely, penziony a vila domy s apartmány mohou očekávat postupně snižující se tlak na cenu. Doufejme, že pomalu končí doba, kdy hotely nabízely ubytování na noc za pět set korun, čímž v podstatě vymazávaly klientelu právě penzionů a drobných ubytovacích zařízení a „kradli“ si je pro sebe za dumpingové ceny. Trh se pročistil, ti silnější a kvalitnější ubytovatelé přežili.

V reportáži ČT zaznělo, že problémem jsou slevové portály?

Slevové portály jsou velká móda. Pro ubytovací zařízení však jsou diskutabilním zdrojem turistů. Je prokázáno, že zákazníci restaurací, kteří přijdou na jídlo se slevovým kupónem, se trvalými zákazníky nestávají. S hotely je to něco podobného. Možná vše funguje o něco lépe. Slevové portály mohou doplnit jinak neobsazenou kapacitu, ale zásadně negativní je fakt, že celkově kazí vnímání ceny jako hodnoty, kazí tržby ubytovatelů, turisty rozmazlují a nesmyslně posouvají směrem dolu jejich cenová očekávání. Jak můžete turistu, který je zvyklý bydlet za 200 Kč na noc, v budoucnu dostat například opět na vašich ceníkových 600 Kč? Velmi obtížně. Problémem je prostě téměř fixní velikost trhu, tzn. celkový počet turistů. Ten často nezvětšíte ani snížením ceny. Prostě se slevovými portály všichni vydělají méně.

Co se dá udělat, aby více turistů jezdilo i do regionů?

Do regionů jezdí méně turistů z okolních států (např. jezdí méně Němců do Krkonoš), na druhou stranu díky ekonomické situaci více Čechů vyjíždí na dovolenou do ČR namísto do zahraničí. Ti často netuší, co mohou v daném regionu dělat. Proto je ideálním řešením, když ubytovatelé dobře informují o možnostech vyžití ve svém okolí. Tato informace má ve finále hodně často vliv na to, zda se turisté do dané destinace podívají či nikoli a stejně tak mají vliv na to, kolik dní v destinaci zůstanou. Musejí přeci stihnout navštívit všechny důležité lokální atrakce!

Autor: redakce portálu www.ubytovani-levne.cz; 24-9-2012